صفر تا صد رنگ زدن دیوار گچی

در این مقاله از سازه چی صفر تا صد رنگ کردن دیوار گچی را همراه با آموزش مرحله به مرحله بررسی کرده‌ایم








یکی از بهترین راه‌ها برای ایجاد زیبایی در محیط زندگی، رنگ کردن دیوار است.‌ امروزه دیوار بیشتر خانه‌ها از متریال گچ است، در نتیجه اگر می‌خواهید منزل خود را رنگ کنید باید به سراغ آموزشی بروید که نحوه رنگ زدن دیوار گچی را به شما توضیح دهد. ما در این مقاله از سازه چی به سراغ همین موضوع رفته‌ایم و صفر تا صد رنگ کردن دیوار گچی را بررسی کرده‌ایم.

انواع روش های رنگ زدن دیوار گچی 

برای رنگ زدن دیوار گچی روش‌های مختلفی وجود دارد که هرکدام مزیت‌ها و معایب خودشان را دارند. غلطک، پیستوله و قلمو سه ابزار اصلی برای نقاشی ساختمان و رنگ کردن دیوار گچی هستند. استفاده از این ابزارها هرکدام مناسب رنگ‌های به‌خصوصی هستند و از آن‌جایی که قابلیت‌های متفاوتی دارند، نمی‌شود برای تمام دیوارها از یک ابزار استفاده کرد. پس اگر قصد رنگ کردن دیوار گچی را دارید، باید با چگونگی کار با سه ابزار غلطک، پیستوله و قلمو آشنا شوید تا بتواند بهترین ابزار را برای رنگ زدن روی دیوار گچی انتخاب کنید.
روش های رنگ زدن دیوار گچی

رنگ زدن دیوار گچی با غلطک 

اگر قصد دارید رنگ زدن روی دیوار گچی را با ابزار غلطک انجام دهید، باید غلطک خود را به توجه به رنگی که انتخاب کرده‌اید خریداری کنید. برای مثال بعضی از رنگ‌ها نیاز به غلطک‌هایی با پرزهای درشت دارند تا بهتر اعمال شوند، در صورتی که بعضی از رنگ‌های غلیظ‌تر بیشتر با پرزهای کوچک همخوانی دارند. با این حال مهم‌ترین نکته در انتخاب غلطک این است که به سراغ خریداری غلطک‌هایی بروید که دسته‌های بلندی دارند. با استفاده از چنین غلطک‌هایی می‌توانید بدون نیاز به نردبان و یا پایه، تا نزدیکی سقف را با استفاده از غلطک رنگ کنید.
بهترین روش برای رنگ زدن دیوار گچی با غلطک استفاده از روش W است. در این روش شما رنگ کردن دیوار گچی را از وسط دیوار شروع می‌کنید و غلطک را به شکل حرف W روی دیوار می‌کشید. در انتها که دیوار را رنگ کردید، برای رنگ کردن گوشه‌های دیوار به سراغ استفاده از ابزاری نظیر قلمو می‌روید. فراموش نکنید که برای تکمیل رنگ‌آمیزی دیوار، قبل از اینکه ست اول رنگ‌آمیزی کاملاً خشک شود، یک ست دیگر رنگ را روی دیوار اعمال کنید. این کار باعث می‌شود که رنگ دیوار پس از خشک‌شدن، به همان رنگی که شما خریداری کرده‌اید نزدیک‌تر باشد.
همچنین فراموش نکنید که هنگام رنگ زدن روی دیوار گچی، لازم نیست غلطک را تا حدی به رنگ آغشته کنید که رنگ از پرزهای آن چکه کند! فقط زمانی که متوجه شدید رنگ روی دیوار نزدیک به رنگ اصلی نیست و کم‌رنگ شده است به سراغ آغشته‌کردن دوباره غلطک بروید. همچنین نیاز نیست که غلطک را به سختی روی دیوار فشار دهید و اعمال یک فشار معمولی رنگ را به خوبی به دیوار می‌چسباند. و آخرین نکته‌ای هم که باید هنگام کار با غلطک رنگ در نظر بگیرید این است که عملیات رنگ‌آمیزی را به سرعت تمام کنید، چراکه بعضی رنگ‌ها مانند اکریلیک زود خشک می‌شوند. با تمام این حرف‌ها اگر فکر می‌کنید که رنگ زدن روی دیوار گچی با استفاده از غلطک برای شما سخت است، می‌توانید به سراغ استفاد هاز ابزار ساده‌تری مانند پیستوله بروید.
انواع روش های رنگ زدن دیوار گچی

رنگ زدن دیوار گچی با پیستوله 

پیستوله یکی از ابزارهای کارآمد برای رنگ زدن روی دیوار گچی است که کار با آن بسیار آسان است و نیاز به هیچ آموزشی ندارد. هنگام کار با پیستوله، شما باید رنگی که کمی از حد معمول رقیق‌تر است را درون مخزن پیستوله بریزید تا دستگاه بتواند به خوبی رنگ را روی دیوار اسپری کند. همچنین از آن‌جایی که عموماً قدرت پاشش رنگ توسط پیستوله زیاد است، به شما توصیه می‌کنیم که سطوح حساس مانند درها، دستگیره‌ها، قفسه‌ها و به طور کلی هر بخشی از محیط را که نمی‌خواهید به رنگ آغشته شود را با کاغذ ضدرنگ بپوشانید. کار با پیستوله بسیار آسان است و شما فقط باید حدود 20 سانتی‌متر از دیوار فاصله بگیرید و سپس با فشردن دکمه‌ی پیستوله، رنگ را روی دیوار اعمال کنید. توجه داشته باشید که هنگام کار با پیستوله حتما لباس و دستکش مخصوص به همراه ماسک به چهره داشته باشید تا رنگ روی پوست شما نیفتد یا به ریه‌هایتان آسیب نزند.

رنگ زدن دیوار گچی با قلمو 

قلمو ابزار حساس و وقت‌گیری است که از آن بیشتر برای رنگ‌آمیزی نقاط جزئی دیوار استفاده می‌کنند. برای مثال ممکن است شما از غلطک برای رنگ‌آمیزی بیشتر بخش‌های دیوار استفاده کرد باشید و فقط بخش‌هایی نظیر گوشه‌های دیوار باقی مانده باشد که نتوانسته‌اید با غلطک آن‌ها رنگ کنید. در چنین مواقعی به سراغ استفاده از قلمو می‌روید، اما توجه داشته باشید که حتما باید آستر یا پرایمر رنگ را اعمال کرده باشید و دیوار هیچ آسیب و یا ناهمواری‌ای نداشته باشد. هنگام کار با قلمو باید فقط باید حدود یک سوم قلمو را به رنگ آغشته کنید و نیاز هم نیست آن‌قدر رنگ روی قلمو اعمال کنید که رنگ از موهای قلم چکه کند. همچنین نیاز است که به طور مرتب رنگ قلمو را تجدید کنید. 
هنگام استفاده از قلمو توجه داشته باشید که قلم را مثل مداد در دست خود نگه دارید. اگر راست دست هستید، رنگ زدن بخش چپ دیوار را شروع کنید و آن‌قدری به قلم فشار وارد نکنید که موها دچار خم‌شدگی و یا شکستگی شوند. استفاده از دستکش را هنگام استفاده از قلمو فراموش نکنید. 
رنگ زدن دیوار گچی با قلمو

 بهترین رنگ برای دیوار گچی 

قبل از آغار رنگ کردن دیوار گچی، باید مطمئن شده باشید که تمام پیش‌نیازهای رنگ‌آمیزی دیوار گچی را آماده کرده‌اید. این موضوع بدین معناست که شما با استفاده از سنباده، ناهمواری‌های دیوار را رفع کرده‌اید و با استفاده از یک پرایمر باکیفیت، بستر چسبندگی قوی را برای رنگ خود آماده کرده‌اید. 
به طور کلی سه دسته رنگ در صنعت رنگ‌سازی داریم که به عنوان بهترین رنگ برای رنگ زدن دیوار گچی شناخته می‌شوند:

1.    رنگ‌های لاتکس

این رنگ‌ها بر پایه آب تولید شده‌اند و از آن‌جایی که به علت بافت خود به سرعت خشک می‌شوند، بهترین انتخاب برای افرادی هستند که قصد دارند عملیات رنگ‌ زدن دیوار گچی را به سرعت تمام کنند. رنگ پلاستیک مشهورترین رنگ لاتکس برای رنگ زدن روی دیوار گچی در جهان است.

2.    رنگ‌های روغنی

رنگ‌های روغنی به خاطر دوام بالایی که برای دیوار به ارمغان می‌آورند شناخته می‌شوند. این رنگ‌ها مقاومت و درخشش بسیار بالایی دارند و نه تنها زیبایی و گیرایی را به محیط زندگی می‌آورند، بلکه به شما تضمین می‌کنند که تا حدود 5 سال کیفیت و دوام خود را حفظ خواهند کرد. اما از آن‌جایی که رنگ‌های روغنی بر پایه مواد نفتی تولید شده‌اند، بوی نامطبوعی دارند و خشک‌شدن آن‌ها نیز زمان‌بر است. در نتیجه به شما پیشنهاد می‌کنیم که هنگام رنگ زدن دیوار گچی با استفاده از رنگ‌های روغنی، از دستگاه‌های تهویه‌ی هوا در محیط استفاده کنید و مدت زمان مناسبی را برای رنگ‌آمیزی دیوار در نظر داشته باشید.
چنانچه می خواهید بیشتر درباره ی نقاشی ساختمان با رنگ روغن بدانید به صفحه مربوطه در سایت سازه چی مراجعه نمایید. 

3.    رنگ‌های اکریلیک

رنگ‌های اکریلیک تا حدودی بافتی نزدیک به رنگ‌های لاتکس دارند و بدون استفاده از مواد شیمایی تولید شده‌اند، در نتیجه بوی نامطبوع از خود منتشر نمی‌کنند و بهترین انتخاب برای افرادی هستند که به سلامت رنگ دیوارهای گچی اهمیت می‌دهند. این رنگ‌ها مناسب مکان‌هایی هستند که رطوبت بالایی دارند و دوام مناسبی را نیز برای محیط به ارمغان می‌آورند.
چنانچه می خواهید بیشتر درباره ی نقاشی ساختمان با رنگ اکریلیک بدانید به صفحه مربوطه در سایت سازه چی مراجعه نمایید. 
 بهترین رنگ برای دیوار گچی

رنگ پلاستیک زدن دیوار گچی 

رنگ زدن دیوار گچی با رنگ پلاستیک یکی از بهترین گزینه‌ها برای افرادی‌ست که قصد دارند دیوارهای گچی منزل خود را رنگ کنند. با استفاده از رنگ‌های پلاستیکی شما می‌توانید در ازای یک کیلو رنگ، محیطی به متراژ 3 تا 6 متر مربع را رنگ کنید. این رنگ‌ها بی‌بو هستند و مدت‌زمان خشک‌شدن آن‌ها چیزی بین 7 تا 24 ساعت هستند، در نتیجه می‌تواند در تسریع زمان رنگ‌آمیزی دیوارهای گچی منزل شما بسیار مؤثر باشد.
هنگام استفاده از رنگ پلاستیک برای رنگ زدن روی دیوار گچی توجه داشته باشید که حتما ایرادات دیوار را با استفاده از سنباده‌کاری رفع کرده باشید و از یک پرایمر قدرتمند برای زیرسازی رنگ استفاده کرده باشید. همچنین فراموش نکنید که برای رنگ زدن دیوار گچی با رنگ پلاستیک به سراغ استفاده از قلمو نروید. رد استفاده از قلمو روی دیوار می‌ماند، درحالی که استفاده از غلطک برای رنگ پلاستیک به شما تضمین می‌کند که رنگی یکدست و مخملی روی دیوار ایجاد خواهید کرد.
شما می‌توانید در صورت نیاز این رنگ را با آب هم ترکیب کنید تا بتوانید نتیجه‌ بهتری بگیرید. با این حال باید به خاطر داشته باشید که یکی از عواملی که تأثیر بسیاری روی نتیجه‌ی نهایی رنگ پلاستیک روی دیوار گچی می‌گذارد، استفاده از پرایمر مناسب است. شما به جای پرایمر می‌توانید از رنگ روغن هم استفاده کنید.
چنانچه می خواهید بیشتر درباره ی نقاشی ساختمان با رنگ پلاستیک بدانید به صفحه مربوطه در سایت سازه چی مراجعه نمایید. 
رنگ پلاستیک زدن دیوار گچی

رنگ روغن زدن دیوار گچی

بهترین ابزار برای رنگ زدن دیوار گچی با رنگ روغن، غلطک است. هرچند که شما می‌توانید از دیگر ابزارهای مرسوم رنگ‌آمیزی هم استفاده کنید، اما استفاده از غلطک برای رنگ‌های روغنی به شما کمک می‌کند تا نتیجه‌ی یکدست‌تری را صاحب شوید. رنگ‌های روغنی در سه قالب رنگ‌های براق، نیمه‌براق و مات عرضه می‌شوند. رنگ‌های روغنی براق نور را در محیط منعکس می‌کنند و فضا را بسیار گیرا و زیبا به رخ می‌کشند، اما در عوض ایرادات دیوار را هم به چشم می‌آورند، در نتیجه شاید بهتر باشد از آن‌ها در محیط‌هایی استفاده کنید که به خوبی سنباده‌کشی شده‌اند.
در غیر این صورت می‌توانید به سراغ استفاده از رنگ‌های روغنی مات بروید. این رنگ‌ها با اینکه درخشش کمتری دارند، اما ایرادات دیوار را به چشم نمی‌آورند. در انتها باید یادآوری کنیم که رنگ‌های روغنی بوی نامطبوع دارند و دیر خشک می‌شوند، در نتیجه شاید بهتر باشد از ماسک و ابزار تهویه‌ی هوا استفاده کنید و مدت زمان مناسبی را برای رنگ زدن دیوار گچی با رنگ روغن اختصاص دهید.
چنانچه می خواهید بیشتر درباره ی نقاشی ساختمان با رنگ روغن بدانید به صفحه مربوطه در سایت سازه چی مراجعه نمایید. 
 

رنگ اکریلیک زدن دیوار گچی

رنگ‌های اکریلیک آخرین دسته از رنگ‌های محبوب برای رنگ زدن روی دیوار گچی هستند که نتیجه‌ی نهایی‌شان تا حد زیادی به کیفیت زیرسازی رنگ وابسته است. شما قبل از رنگ زدن دیوار گچی با رنگ اکریلیک باید چند نکته‌ی اساسی را در نظر داشته باشید، برای مثال نباید از قلمو استفاده کنید و حتما باید رنگ را روی دیوارهای گچی‌ای اعمال کنید که حداقل 20 روز از گچ‌کاری آن‌ها گذشته باشد. در غیر این صورت ممکن است با رخدادی به نام شوره مواجه شوید. در این صورت باید نیم کیلوگرم سرکه را با یک گالن آب ترکیب کنید و با استفاده از یک پارچه، روی دیوار گچی بکشید. سپس دیوار را سنباده‌کشی کرده و بعد از اعمال یک پرامیر قوی، به سراغ استفاده از رنگ اکریلیک بر روی دیوار بروید.
چنانچه می خواهید بیشتر درباره ی نقاشی ساختمان با رنگ اکریلیک بدانید به صفحه مربوطه در سایت سازه چی مراجعه نمایید. 

رنگ اکریلیک زدن دیوار گچی

آموزش رنگ زدن دیوار گچی 

مراحل رنگ زدن دیوار گچی با حذف رنگ قدیمی آغاز می‌شود. برای حذف رنگ قدیمی دیوار فقط کافی‌ست دیوار را سنباده بکشید و یا از محلول‌های شیمیایی استفاده کنید. در صورتی که دیوار شما رنگ ندارد، می‌توانید از این مرحله گذر کنید و به صورت مستقیم به سراغ آغاز رنگ‌آمیزی دیوار گچی بروید. اما توجه داشته باشید که تمام این مراحل را باید زمانی انجام دهید که حدود 3 تا 4 هفته از گچ‌کاری دیوار گذشته باشد.

مراحل رنگ زدن دیوار گچی

شما باید برای رنگ دیوار گچی خود بستر را آماده کنید. بستر شما در واقع همان پرایمر رنگ است که عموماً از متریال‌های مختلفی تولید می‌شود. این پرایمرها چسبندگی رنگ را افزایش می‌دهند و مقاومت رنگ در برابر عوامل محیطی را بالا می‌برند، در نتیجه به طور مؤثر در افزایش طول عمر رنگ شما اثرگذار هستند. توصیه‌ی فروشگاه آنلاین کالای ساحتمانی سازه چی برای انتخاب پرایمر رنگ دیوار گچی، استفاده از رنگ‌های روغنی است. رنگ‌های روغنی به خوبی لکه‌های قدیمی را محو می‌کنند و به علت بهره‌مندی از بافت شیمیایی، مقاومت رنگ شما را تا حد زیادی افزایش می‌دهند.
حالا باید اثاثیه‌ را از محیط نزدیک به دیوار گچی دور کنید و یا اگر نمی‌توانید آن‌ها را حرکت دهید، با استفاده از کاغذهای ضدرنگ سطحشان را بپوشانید تا رنگ روی آن‌ها اعمال نشود. سپس به سراغ انتخاب ابزارهای رنگ بروید. شما می‌توانید از غلطک، پیستوله و یا قلمو برای رنگ‌آمیزی دیوارهای گچی استفاده کنید. با این حال اصلی‌ترین روش رنگ زدن دیوار گچی، استفاده از غلطک است.
غلطک‌ها و سینی‌های رنگ 18 تا 30 سانتی‌متری بهترین انتخاب برای افراد غیرمتخصصی‌ست که قصد دارند رنگ‌های مختلف را روی دیوار گچی اعمال کنند. فراموش نکنید که همیشه دستمال‌های مخصوص را کنار خود داشته باشید تا در صورت بروز ناهماهنگی‌های رنگی بر روی دیوار گچی، به سرعت این ایرادات را رفع کنید.
آموزش رنگ زدن دیوار گچی

از بین بردن اضافات گچ دیوار 

مایع‌ ظرفشویی و اسکاچ می‌تواند انتخاب ارزان‌تری برای رفع اضافات دیوار گچی باشد، اما انتخاب سمباده و محلول جوش شیرین همچنان به عنوان بهترین گزینه برای از بین بردن اضافات گچ دیوار خودنمایی می‌کند. 

روغن کاری دیوار گچی 

شما حتماً باید دیوار را قبل از آغاز عملیات رنگ‌آمیزی دیوار گچی، روغن‌کاری کنید. روغن‌کاری دیوار چسبندگی رنگ و دیوار را افزایش می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا رنگ را با پوشش‌دهی بیشتری استفاده کنید.‌ بدون روغن‌کاری، مشاهده خواهید کرد که رنگ دچار خوردگی و آسیب می‌شود، در نتیجه باید برای ترمیم رنگ دیوار اقدام کنید که هزینه‌های شما را دو چندان می‌کند.
برای روغن‌کاری فقط کافی‌ست از ترکیب یک روغن زیرکار باکیفیت به همراه یک تینر روغنی استفاده کنید و آن را روی دیوار اعمال کنید و سپس منتظر بمانید تا خشک شود. بعد از خشک شدن روغن‌کاری، می‌توانید به سراغ مراحل اصلی رنگ زدن روی دیوار گچی بروید.

بتونه کاری دیوار گچی 

اگر دیوار گچی شما سطوح ناهموار دارد و ایرادات دیوار مشهود است، باید از بتونه‌کاری استفاده کنید. جالب است بدانید که بتونه‌ی هر رنگ، از جنس همان رنگ است. برای مثال اگر قصد دارید از رنگ‌های پلاستیک برای رنگ زدن دیوار گچی استفاده کنید، باید به سراغ زیرساز‌های پلاستیکی بروید و اگر رنگ‌های روغنی را استفاده کرده‌اید، باید از بتونه‌های روغنی برای بتونه‌کاری استفاده کنید. با اینکه بتونه‌کاری به شکل مرسومش قبل از پرایمر رنگ بر روی دیوار اعمال می‌شود، اما اگر سطوح دیوار گچی شما بسیار ناهموار و آسیب‌دیده است، بهتر است که اول به سراغ استفاده از پرایمر رفته و سپس بتونه‌کاری را روی دیوار اعمال کنید.
بتونه کاری دیوار گچی

سمباده زدن سطح دیوار گچی 

بعد از اینکه دیوار را بتونه‌کشی کردید، باید به سراغ سمباده‌زنی دیوار بروید. سمباده‌ زدن سطح دیوار گچی به شما کمک می‌کند که اضافات دیوار گچی را رفع کنید و در نتیجه، ظاهر یکدست‌تری از رنگ نهایی را روی دیوار مشاهده کنید.

آسترکشی قبل از رنگ زدن دیوار گچی 

آسترکشی در واقع آخرین مرحله‌ای‌ست که قبل از رنگ‌کاری دیوار گچی باید بر روی دیوار اعمال کنید. آسترکشی به شما کمک می‌کند تا لکه‌های بتونه‌کاری را پنهان کنید و در نتیجه زمان رنگ زدن دیوار گچی را به طور مؤثر کاهش دهید. اگر دیوار خود را آسترکشی کرده باشید، دیگر نیازی به لایه‌های سوم و چهارم رنگ اصلی نخواهید داشت.

رنگ کاری دیوار گچی 

بعد از روغن‌کاری، بتونه‌کاری، سمباده و آسترکشی، می‌توانید بلاخره به سراغ رنگ‌آمیزی دیوار گچی بروید که چگونگی انجام آن را به طور کامل در همین مطلب برای شما شرح دادیم.
آسترکشی قبل از رنگ زدن دیوار گچی

علت رنگ نگرفتن دیوار گچی 

جالب است بدانید که در مواقع به‌خصوصی، رنگ شما ممکن است روی دیوار گچی اعمال نشود. برای مثال در صورتی که ایرادات و ناهمواری‌های سطح دیوار شما رفع نشده باشد، رنگ روی دیوار اعمال نمی‌شود. همچنین اگر عملیات رنگ‌آمیزی دیوار گچی را در شرایط آب‌و‌هوایی بسیار گرم یا سرد انجام دهید، رنگ نمی‌تواند آنچنان که باید به دیوار بچسبد. 

چند روز بعد از گچ کاری میشه رنگ کرد؟ 

به طور کلی شما باید حدود 20 تا 30 روز بعد از گچ‌کاری دیوار به سراغ رنگ زدن دیوار گچی بروید. این کار به شما کمک می‌کند که رنگ شما روی دیوار پوسته‌پوسته و یا تکه‌تکه نشود و به خود دیوار هم آسیبی وارد نشود.

جمع بندی 

در این مقاله به طور کامل به صفر تا صد رنگ زدن دیوار گچی پرداختیم. با این حال اگر همچنان سؤال و یا ابهامی درباره‌ی چگونگی رنگ کردن دیوار گچی دارید، می‌توانید در بخش کامنت‌های همین مطلب از ما سؤال کنید.

 

کالایی ثبت نشده است

جمع :0
قابل پرداخت :0
ثبت سفارش