​​​​​​​تفاوت رنگ روغن و اکریلیک در نقاشی ساختمان

​​​​​​​تفاوت رنگ روغن و اکریلیک در نقاشی ساختمان چیست؟ مزایا و معایب رنگ روغن و اکریلیک چیست؟

آنچه در اين مقاله مي خوانيد :
یکی از دو گزینه شما برای انتخاب نقاشی ساختمان، رنگ اکریلیک یا رنگ روغن است. قبل از انتخاب هر کدام از این رنگ‌ها، شما باید از خود بپرسید که اکریلیک بهتر است یا رنگ روغن، چراکه می‌خواهید از بیشترین امتیازات مثبت و کمترین ویژگی‌های منفی بهره‌مند شوید. به طور کلی رنگ روغن و رنگ اکریلیک ساختمانی، دو نوع از محبوب‌ترین رنگ‌های نقاشی ساختمان در دنیا به شمار می‌روند و از آن‌جایی که استفاده از این رنگ‌ها در میان ما ایرانی‌ها نیز محبوب است، تصمیم گرفته‌ایم در این مقاله به سراغ ویژگی‌های رنگ اکریلیک یا رنگ روغن برویم و با مقایسه پارامترهای مختلف، بفهمیم که رنگ اکریلیک بهتر است یا روغنی. 

ویژگی های رنگ روغن برای نقاشی ساختمان 

اگر به دنبال پاسخ این سؤال هستیم که اکریلیک بهتر است یا رنگ روغن، ابتدا باید ویژگی‌های هرکدام را بشناسیم. اصلی‌ترین ویژگی رنگ روغن برای نقاشی ساختمان این است که بر پایه حلال نفتی تولید می‌شود؛ در نتیجه شستشوپذیری پایینی دارد. یکی از مهم‌ترین استعدادهای رنگ روغن این است که می‌توانید از این رنگ برای نقاشی ساختمان سطوح فلزی و چوبی نیز استفاده کنید، چراکه خاصیت ضدزنگ و ضد خوردگی دارد. خوب است بدانید که امروزه رنگ‌های روغن در بازار به سه نوع تقسیم می‌شوند که در اینجا، تفاوت و ویژگی‌های انواع این رنگ را به دقت مورد بررسی قرار می‌دهیم.
اولین نوع، رنگ روغن براق است. این رنگ پوشش‌دهی بالایی دارد و شما می‌توانید با متریال کم، سطوح زیادی را رنگ کنید. بافت این رنگ باعث انعکاس دوباره‌ی نور و ایجاد درخشش می‌شود، در نتیجه اگر می‌خواهید برای نقاشی ساختمان دیوار از این رنگ استفاده کنید، قبل از آغاز عملیات حتماً از سلامت دیوار مطمئن شوید؛ چراکه درخشش این رنگ به سادگی ناهمواری‌ها و نقص‌های دیوار را به چشم می‌آورد. به طور کلی این رنگ برای رنگ‌آمیزی مواردی نظیر چارچوب درها و پنجره‌ها و یا سطوح فلزی و چوبی مناسب است. 
نوع بعدی رنگ روغن را با نام نیمه براق می‌شناسیم. این رنگ ترکیبی از نوع براق و مات است و مصرف‌کننده می‌تواند با توجه به نیازش درخشش آن را تنظیم کند. برخلاف مورد بالا، شما می‌توانید از این رنگ برای نقاشی ساختمان دیوارها و سقف‌ها استفاده کنید و بهترین تصویر را از منزل خود بسازید. این رنگ شستشوپذیری بهتری از رنگ روغن درخشان دارد. 
و آخرین نوع رنگ روغن، رنگ مات است. رنگ مات قیمت ارزان‌تری از دیگر رنگ‌های روغنی دارد و بعد از اجرا بر روی دیوار، ایرادات آن را به چشم نمی‌آورد. اجرای این رنگ به طور کلی زمان بیشتری از دیگر رنگ‌های روغنی از شما می‌گیرد.
رنگ‌های روغنی فقط در مزیت و زیبایی خلاصه نمی‌شوند و معایبی هم دارند. برای مثال چون بر پایه حلال نفت هستند، به هیچ عنوان رنگ سالمی به شمار نمی‌روند، برای محیط زندگی و طبیعت مضر هستند و بوی بدی دارند. این رنگ‌ها همچنین در قیمت‌های بالا به فروش می‌رسند و اجرای آن‌ها زمان زیادی از افراد می‌گیرد. 
ویژگی های رنگ روغن برای نقاشی ساختمان

ویژگی های رنگ آکرلیک برای نقاشی ساختمان 

نمی‌توان بدون آگاهی از ویژگی‌های رنگ اکریلیک پی برد که اکریلیک بهتر است یا رنگ روغن. 
اکریلیک بر خلاف رنگ روغن بر پایه آب تولید شده است. در نتیجه همین ابتدا می‌توانیم پی ببریم که این رنگ سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد و بوی نامطبوع از خود منتشر نمی‌کند. اما درست مانند رنگ روغن، می‌توان از این رنگ برای نقاشی ساختمان سطوحی با جنس فلز، گچ، چوب و ... استفاده کرد. پوشش‌دهی این رنگ بالا است، در برابر خوردگی و خطرات محیطی مقاوم است و به آسانی ترمیم می‌شود. استفاده از این رنگ برای در محیط‌هایی که در معرض نور خورشید هستند بسیار مناسب است، چراکه بافت آن به گونه‌ای شکل گرفته که در مقابل نور خورشید و اشعه UV مقاوم باشد.
رنگ اکریلیک به دو نوع پایه آب و پایه حلال تقسیم می‌شود. از رنگ‌ اکریلیک پایه آب باید برای مکان‌هایی استفاده کرد که محیط گرم‌تری دارند، چراکه در چنین محیط‌هایی این رنگ به سرعت خشک می‌شود. از رنگ پایه حلال نیز می‌توان در محیط‌هایی بهره برد که هوا سرد است، چراکه در محیط‌های سرد رنگ‌های پایه آب به سختی خشک می‌شوند اما رنگ‌های پایه حلال به سرعت بر دیوار می‌نشینند. فراموش نکنید که رنگ اکریلیک پایه حلال، بوی نامطبوعی دارد اما رنگ اکریلیک پایه آب بدون بو است.
اما رنگ اکریلیک هم درست مانند رنگ روغن دارای ویژگی‌های منفی نیز می‌باشد. برای مثال این رنگ به سرعت خشک می‌شود و اگر در نقاشی ساختمان مبتدی باشید، ممکن است نتوانید رنگ را به درستی ترمیم کرده و یا تغییر دهید. پس از خشک شدن نیز، کمی تغییر طیف رنگی را می‌توانید روی سطح مشاهده کنید. به جز این موارد، باید این موضوع را در نظر داشته باشید که حتماً از ابزاری نظیر غلطک و یا پیستوله برای نقاشی ساختمان با رنگ اکریلیک استفاده کنید، چراکه انجام این عملیات با قلمو کیفیت بالایی نخواهد داشت.
ویژگی های رنگ آکرلیک برای نقاشی ساختمان

مزایا و معایب رنگ روغنی برای دیوار 

رنگ روغنی پوشش‌دهی بالایی دارد که می‌تواند موضوع مهمی برای رنگ‌آمیزی دیوارهایی با متراژ بالا باشد. در صورتی که از رنگ روغنی براق بر روی دیوار استفاده کنید، می‌توانید درخشش محیط را چند برابر کنید و در نهایت خانه را بزرگ‌تر از چیزی که هست نشان دهید. رنگ‌های روغن مقاومت بالایی در برابر خوردگی و خطرات محیطی دارند، در نتیجه با خیال راحت می‌توانید از آن‌ها برای نقاشی ساختمان دیوار استفاده کنید. این رنگ‌ها همچنین ضدآب هستند، در نتیجه می‌توانید از آن‌ها برای مکان‌هایی نظیر دستگیره‌های درها و کمد‌ها و یا چارچوب پنجره‌ها استفاده کنید.
از معایب رنگ روغن برای دیوار می‌توانیم به زمان‌بر بودن این رنگ اشاره کنیم. در صورتی که از هر نوعی از رنگ روغن برای نقاشی ساختمان دیوار استفاده می‌کنید، باید زمانی طولانی را به این عملیات اختصاص دهید که گاهی ممکن است روزها وقت شما را بگیرد. همچنین رنگ روغن بوی نامطبوعی دارد که می‌تواند موجب ناراحتی اهالی خانه شود. قیمت بالاتر رنگ روغن به نسبت رنگ اکریلیک نیز یکی دیگر از ویژگی‌های منفی این رنگ است. 
با این حال، هنگامی که شما از رنگ روغن برای نقاشی ساختمان دیوار استفاده می‌کنید، می‌توانید مطمئن باشید که رنگی را بر دیوار اعمال کرده‌اید که مقاومت بالایی را در برابر گذر زمان و عوامل محیطی دارد. در کنار این‌ها، رنگ روغن عموماً زیباترین تصویر را از دیوارها و چارچوب‌ها نمایش می‌دهد که می‌تواند برای افرادی که به شدت بر دکوراسیون و نمای داخلی خانه‌ی خود حساس هستند یک ویژگی مثبت به شمار رود.
مزایا و معایب رنگ روغنی برای دیوار

مزایا و معایب رنگ اکریلیک برای دیوار 

اصلی‌ترین ویژگی مثبت رنگ اکریلیک برای دیوار این است که به سرعت خشک می‌شود. اگرچه کمی بالاتر این ویژگی را منفی دانستیم، اما نمی‌توانیم منکر این موضوع شویم که عملیات نقاشی ساختمان با رنگ اکریلیک بسیار زمان کمتری از رنگ روغن از شما می‌گیرد. این رنگ‌ها همچنین در برابر زنگ، خوردگی و عوامل محیطی مقاوم‌اند و از آن‌ها می‌توان برای رنگ‌آمیزی محیط‌های گچی، فلزی، چوبی، بتنی، آجری و ... استفاده کرد. اکریلیک برخلاف رنگ روغن بدون بو است و حساسیت‌زا نیست.
همان‌طور که گفتیم شما از این رنگ می‌توانید برای نقاشی ساختمان تمام سطوح خانه از جمله دیوارها و سقف‌ها استفاده کنید، اما خوب است که ویژگی‌های منفی این رنگ را نیز در نظر بگیرید. 
رنگ اکریلیک زود خشک می‌شود. این ویژگی علاوه بر اینکه به عملیات نقاشی ساختمان شما سرعت می‌بخشد، ممکن است دست شما را برای تغییرات رنگی بر روی دیوار ببندد. در نتیجه هنگام استفاده از این رنگ باید تمام ابزار را در نزدیکی خود داشته باشید تا بتوانید به سرعت نقاشی ساختمان اکریلیک را به اتمام برسانید. همچنین از آن‌ جایی که این رنگ در برابر آب مقاوم است، پاک کردن آن از روی لباس و یا پوست سخت است، در نتیجه بهتر است که پوشش مناسبی داشته باشید و ترجیحاً از دستشک و ماسک استفاده کنید. 
در انتها باید اشاره کنیم که ممکن است بعد از خشک شدن رنگ اکریلیک، کمی تفاوت طیف رنگی را مشاهده کنید، در نتیجه قبل از خرید خوب است که با یک کارشناس رنگ صحبت کنید. در صورتی که با کارشناسان 24 ساعته‌ی ما به شماره‌ی 021-77451901 تماس بگیرید، می‌توانید از خدمات مشاوره رایگان سازه چی بهره‌مند شوید.
 

تفاوت رنگ روغن و اکریلیک در نقاشی ساختمان چیست؟ 

ما در اینجا تمام ویژگی‌های رنگ اکریلیک و رنگ روغنی را مرور کردیم. در نتیجه ممکن است برای شما سؤال شود که رنگ اکریلیک بهتر است یا روغنی. اولین و بزرگ‌ترین تفاوت رنگ روغن و اکریلیک، در میزان درخشش آن‌هاست. رنگ روغن به طور آشکار براق است و برای استفاده در سطوحی به کار می‌رود که نیاز به درخشش دارند. اما رنگ اکریلیک از این ویژگی محروم است. همچنین رنگ اکریلیک برخلاف روغن، بدون بو است و بسیار سریع‌تر از رنگ روغن خشک می‌شود. 
رنگ‌های روغنی در سه نوع براق، نیمه‌براق و مات تولید می‌شوند، درحالی که رنگ‌های اکریلیک در دو نوع پایه آب و پایه حلال به بازار می‌رسند. تفاوت رنگ روغن و اکریلیک زمانی خودش را نشان می‌دهد که شما برای دیوار از این رنگ‌ها استفاده کرده‌اید. روغن چهره‌ای درخشان به شما می‌دهد، درحالی که اکریلیک ظاهری یک‌دست‌تر دارد و ایرادات دیوار را در خود پنهان می‌کند. در نتیجه‌ی آگاهی از چنین ویژگی‌هایی، انتخاب بین اکریلیک یا رنگ روغن برای نقاشی ساختمان بسیار ساده‌تر از قبل می‌شود.
آخرین تفاوت تفاوت رنگ روغن و اکریلیک که خوب است به آن اشاره کنیم، تفاوت طیف رنگی است. رنگ‌های روغنی از گستره رنگی بیشتری در بازار بهره‌مندند، درحالی که رنگ‌های اکریلیک از این تنوع محروم هستند. اگر به دنبال جواب این سؤال هستید که رنگ اکریلیک بهتر است یا روغنی، باید عامل دیگری به نام «قیمت» را نیز در نظر بگیرید.
تفاوت رنگ روغن و اکریلیک در نقاشی ساختمان

تفاوت قیمت رنگ روغن و اکریلیک 

یکی از پارامترهای تفاوت رنگ روغن و اکریلیک، در میزان هزینه‌ای است که شما باید برای خرید رنگ و نقاشی ساختمان بپردازید. در صورتی که قصد نقاشی ساختمان را دارید، باید از تفاوت رنگ روغن و اکریلیک در حوزه قیمت آگاه باشید. شما برای خرید یک گالن 5 کیلویی رنگ اکریلیک از تولیدکننده‌ی ایرانی، باید هزینه‌ای حدود 140 هزار تومان را در نظر داشته باشید. بعد از خرید رنگ، ممکن است بخواهید خودتان نقاشی ساختمان را انجام دهید و یا آن را به دست نقاش حرفه‌ای بسپارید. در صورتی که عملیات نقاشی ساختمان را به دست نقاش می‌سپارید، باید هزینه‌ای معادل 20 تا 50 هزار تومان را برای نقاشی هر متر مربع با رنگ اکریلیک در نظر داشته باشید.
در صورتی که از رنگ روغن برای نقاشی ساختمان استفاده می‌کنید، باید از تمام هزینه‌های استفاده از این رنگ مطلع باشید. امروز شما برای خرید یک گالن پنج کیلویی رنگ روغن از تولیدکننده ایرانی، باید بودجه‌ای در محدوده‌ی 300 تا 500 هزار تومان را در نظر داشته باشید. همچنین اگر عملیات نقاشی ساختمان را خودتان انجام نمی‌دهید، باید بسته به نوع زیرسازی و یا نقاش، هزینه‌ای معادل 70 تا 120 هزار تومان را برای هر متر مربع به نقاش بپردازید. 
تفاوت قیمت رنگ روغن و اکریلیک

رنگ اکریلیک برای نقاشی ساختمان بهتر است یا روغنی؟ 

یکی از سؤالاتی که ممکن است برای هر شخصی پیش بیاید، این است که رنگ اکریلیک بهتر است یا روغنی. این سوال پاسخ مشخصی ندارد، چراکه هر کدام از رنگ‌های اکریلیک یا رنگ روغن ویژگی‌های مثبت و منفی خودشان را دارند. اگر معیار شما کیفیت، دوام و طول عمر بالا باشد، رنگ روغنی عملکرد بهتری برای شما خواهد داشت، اگر به دنبال رنگی سالم و دلنشین هستید، رنگ اکریلیک می‌تواند انتخاب بهتری برای شما باشد. همچنین اگر می‌خواهید زمان کمتری برای رنگ‌آمیزی بگذارید و بدون دردسر نقاشی ساختمان را انجام دهید، رنگ اکریلیک باید انتخاب اول شما باشد، چراکه بوی کمتری دارد و به سرعت خشک می‌شود. با این حال شما می‌توانید از خدمات نقاش حرفه‌ای بهره‌مند شوید تا بتوانید از زیبایی‌های رنگ روغن در محیط زندگی خود لذت ببرید. اگر به دنبال یک مرکز ارائه خدمات نقاشی ساختمان معتبر و مناسب می‌گردید، ما سازه چی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. با افتخار اعلام می‌کنیم که در سازه چی، حرفه‌ای‌ترین و زبده‌ترین نقاشان ایران را با بهترین متریال‌های داخلی و خارجی برای مشتریان گرد هم آورد‌ه‌ایم. برای بهره‌مندی از خدمات ارزنده‌ی ما، فقط کافی است با کارشناسان ما به شماره‌ی 021-77451901 تماس بگیرید تا ما مشاوره‌ی تخصصی و رایگان در اختیارتان قرار دهیم و در صورت تمایل، بهترین نقاشان را برای شما اعزام کنید.
در انتها نیز در جواب این سؤال که رنگ اکریلیک بهتر است یا روغنی، باید بگوییم که هر دو رنگ برای شما مناسب است. با این حال شما می‌توانید با به اشتراک گذاشتن تجربه‌ی خود از کار با این رنگ‌ها در بخش کامنت‌های همین مطلب، برای دیگر خوانندگان توضیح دهید که رنگ اکریلیک بهتر است یا روغنی.
 

کالایی ثبت نشده است

جمع :0
قابل پرداخت :0
ثبت سفارش